איך מתפתח היום שוק העבודה של המחר?

איך מתפתח היום שוק העבודה של המחר?

מאת: גלית גנאור, מנכ"ל Social Knowledge, galit@socialknowledge.co.il 

Jacob Morgan  חוקר וכותב על סביבת העבודה המשתנה.  בשנתיים האחרונות, הוא ראיין  מעל 160 מנהלים בכירים שונים -מנהלי מחלקות משאבי אנוש, חדשנות, מנכ"לים ואנשים שמשפיעים על מבנה שוק העבודה במטרה לזהות את כיווני ההתפתחות של שוק העבודה. בין היתר, הוא ראיין בכירים בארגונים מובילים בעולםMarriotte, Accenture, IBM , Adidas, AirBNB, EY, Cisco.  

אז מה ניתן ללמוד מהראיונות הללו על ההתפתחויות והשינויים שחלים היום בסביבות העבודה שלנו? ג'ייקוב מסכם 6 מסקנות מרכזיות שלדעתו עולות מהראיונות. 

  1. לאף אחד אין את כל התשובות – אנו חיים בעולם של אי וודאות אשר נתון בשינויים תמידיים, ויש הרבה מאוד גורמים שיכולים להשפיע. העולם שלנו הוא כבר לא עולם של אמת אחת מוחלטת ותשובה אחת נכונה שתביא את הפתרון הנכון. לכן, רבים מהאנשים שהוא ראיין מסכימים שיש להסתכל על הארגון כמעבדה יותר מאשר מפעל. מפעל הוא מקום הירארכי, לינארי, ברור אשר שומר על המבנה הקיים. המפעל אינו מעודד גמישות והתאמה לשינויים שקורים בסביבה. מעבדה הוא מקום שמעודד ניסוי, תעייה, ובדיקה מתמדת כדי לגלות מה עובד ומה לא בגישה אגי'לית זריזה. הגישה הזו מתאימה לכל תחומי הארגון, למשאבי אנוש, לפיתוח טכנולוגיה, ולשיווק. ארגונים אשר עובדים בגישת המעבדה, מנסים כל פעם דברים חדשים, אוספים נתונים ומקבלים החלטות בהתאם. ישנם דברים שיעבדו עבור ארגון אחד אך לא עבור אחר ולכן כל ארגון צריך לנסות ולראות מה נכון עבורו

  1. שינוי בשוק העבודה אינה קורה לך הוא קורה בגללך. עתיד שוק העבודה הוא לא גל צונמי או חללית שמגיעה אלינו ואנו צריכים להבין איך להגיב אליו. העתיד הוא משהו שאנו צריכים ליצור יחד. עתיד שוק העבודה הוא משהו אקטיבי שאנו לוקחים בו חלק ומעצבים אותו. לאף אחד אחר אין מונופול על יצירת העתיד. אנו מבנים את העתיד בהתאם למה שאנו רוצים שתהיה המציאות – זאת גישה אחרת, אקטיבית הרבה יותר. הרעיון שעומד מאחורי זה הוא שהעתיד שלנו כולל הרבה מאוד דברים רבים ושונים, שכולם יחד קשורים, ואנו צריכים לקחת תפקיד אקטיבי בליצור את העתיד הזה. גישה זו מתחברת לגישה של הארגון כמעבדה. הוא מביא את סיסקו כדוגמה לארגון אשר מעודד עצמאות. בסיסקו מאפשרים לעובדים שלהם לבחור פרויקטים בהם הם רוצים לקחת חלק, מאפשרים גישה של עצמאיים בתוך הארגון, ונותנים בכך לעובדים ערוץ לעצב ולהשפיע על נושאים שמעניינים אותם.

  1. שינויים רבים מתרחשים בקשר בין העובד למעביד – ישנם מספר מאפיינים אשר משפיעים על הקשר בין העובד למעביד, יש מגמה של התקשרויות של עובדים עצמאיים עם ארגונים. מאפייני הכלכלה החדשה היא שהארגון מעסיק קבלני משנה מקצועיים (פרילנסרים) לפרויקטים ובכך חוסך בעלויות. מגמה נוספת היא עובדי דור המילניום שנכנסים לשוק העבודה עם ציפיות שונות ממקום העבודה מאשר העובדים הוותיקים. ארגונים עסוקים בשאלות כגון איך לדאוג לשימור עובדים בתנאים אלו. ישנם ארגונים שמתייחסים לעובדים כמשפחה בעוד אחרים כגון לינקדאין מתייחסים לעובדים כשותפים עסקיים. ארגונים מנסים עדיין להבין את משמעות השינויים הללו והשפעתם על מבנה הארגון.  

  1. טכנולוגיה נמצאת במרכז העבודה – טכנולוגיה היא האמצעי והגורם שמאפשר להתנהל בצורה שונה. זה המקור אשר משפיע על פעילויות שונות בארגון, ועל השינויים שנעשים במקומות העבודה. אך טכנולוגיה בלבד שאינה מלווה בתהליכים ובתרבות ארגונית מתאימה אינה עובדת מעצמה. השימוש הנכון בכלים טכנולוגיים חדשים הוא אחד הנושאים המרכזי עבור אנשי משאבי אנוש ומערכות מידע יחד. 

  1. חווית העובד – חווית העובד הוא שילוב של שלוש סביבות מרכזיות – תרבות, טכנולוגיה, וסביבה פיזית. שלושתם יחד שמשפיעים על החוויה של העובד בארגון. מדברים הרבה על מחוברות של העובד לארגון, מורגן טוען כי יש פרדוקס בנושא של מחוברות. בשנים האחרונות משקיעים משאבים רבים לניתוח והבנה של רמת המחוברות של העובד לארגון, ומצד שני, המחוברות של העובד לארגון נמצאת בירידה תמידית. הוא מסביר זאת בכך שמחוברות העובד היא התוצאה ולא הגורם. אם משפיעים על חווית העובד, אז ניתן יהיה לראות תוצאות חיוביות בתפוקה של הארגון. מורגן משלב כאן מגמה נוספת של quantified Self -  הצורך של אנשים לאסוף מידע על עצמם (מד דופק, מד קלוריות וכו'). המדידה הזו מתחילה לחלחל גם לתוך ארגונים. ארגונים אשר אוספים מידע על התנהגות של העובדים שלהם במטרה להבין אותם טוב יותר, יידעו איך לעצב את חווית העובד שלהם בצורה המתאימה יותר לעובדים ולארגון. אנליטיקות של האנשים בארגון ובכלל, איסוף נתונים על התנהגות של עובדים, יכולה להסביר למשל מדוע חלק מהאנשים נשארים במקום העבודה בעוד אחרים עוזבים ומה הגורמים לכך. מורגן טוען כי הבנת חווית העובד הוא אחד הנושאים המרכזיים בהם ישקיעו בארגונים 

  1. אופטימיות זהירה לגבי העתיד – אנו שומעים רבות על פער במיומנויות הנדרשות מעובדים היום, על כניסה של בינה מלאכותית ואוטומטיזציה שתחליף עובדים רבים, לפעמים יש תחושה שאנו נמצאים במרכזה של דרמה שהשחקן הראשי הולך למות בה. מורגן טוען שבעקבות שיחות עם בכירים שונים בתעשייה הוא חש הרבה מאוד אופטימיות, אך אופטימיות זהירה. הם מאמינים שיקרו דברים טובים כתוצאה מאוטומציה ובינה מלאכותית. אמנם חלק מהתפקידים יסגרו, אך במקומם יתפתחו תפקידים חדשים. יחד עם זאת, ארגונים רבים עסוקים בהכנה של תכניות להכשרת עובדים במיומנות חדשות, כדי לתת מענה לעובדים שיוחלפו. בכירים רבים מאמינים שהעתיד צופן בתוכו השלכות ושינויים חיוביים ומתייחסים לשינויים הללו באופטימיות זהירה. 

הנה סרטון אשר מציג בצורה ברורה ומדהימה חלק מהנושאים הללו: 

כשקראתי ושמעתי חלק גדול מהראיונות שערך ג'ייקוב מורגן עלתה בי המחשבה עד כמה זה רלוונטי לשוק העבודה הישראלי? היכן אנו נמצאים בהקשר הזה? או אולי יותר מדויק לבדוק מיהם הארגונים החדשניים אשר מאמצים גישות של ארגון כמעבדה, מהם הארגונים אשר מעסיקים פרילנסרים מקצועיים (ואין הכוונה כאן לעובדי קבלן של חברת ניקיון, אלא לאנשים מקצועיים שעושים עבודה מקצועית בליבת הארגון).  

האם הארגון שלנו משקיע בטכנולוגיה וביצירת תרבות ארגונית תומכת לשינויים אילו?  העובדים שלנו היום מצפים לקבל בארגון כלים קלים ונוחים ישר מהטלפון הנייד דומים לכלים שבהם כולנו עושים שימוש בחיים הפרטיים. כלים אילו הם מאוד חשובים, אך חשוב לא פחות לדעת איך נכון לעושת שימוש בכלים הללו, ואיך אנו יכולים למנף את הכלים הללו לקידום של היעדים העסקיים של הארגון.

האם הארגון שלנו אוסף נתונים לגבי התנהגות וביצועים של העובדים? האם הבינה המלאכותית תחליף את עובדי הארגון, או שאנו במדינה הקטנה, היזמית והחדשנית שלנו נעסוק בפיתוח של הבינה המלאכותית ונקדם טכנולוגיות חדשות שייצרו מקומות עבודה חדשים אצלנו ובעולם. 

קריאה נוספת 

 

גלית גנאור, מנכ"ל Social Knowledge עוסקת בהתאמה של מגמות חדשות דיגיטליות בארגונים בתחום של תקשורת פנים ארגונית, רשתות חברתיות, קהילות ידע בתוך הארגון וקהילות לקוחות. מידע נוסף ניתן לקרוא באתר Social Knowledge  http://socialknowledge.co.il 

 

GalitGanor

גלית גנאור הינה מנכ"לית ויועצת ארגונית בכירה, מומחית בניהול ידע ארגוני, ובעלת ניסיון רב בהובלה והטמעה של תהליכי שינוי בארגונים.

לגלית גנאור מעל ל-15 שנות נסיון בעבודה עם חברות הייטק, בנקים, חברות ביטוח מוסדות פיננסיים וארגונים נוספים, שבהן עסקה בפיתוח ויישום פתרונות לניהול ידע מקצועי, תוך שימוש בכלים טכנולוגיים חדשניים.

בשנים האחרונות היא עוסקת בפיתוח ההיבטים העסקיים הנגזרים מ"חכמת ההמון" (Wisdom of the crowds), ניהול ושיתוף ידע מקצועי בקהילות פנים-ארגוניות וכן בהטמעת מכלול היתרונות הקיימים במדיה החברתית אל תוך האקלים הארגוני.

השארת פרטי מתענינים

אנו מסייעים לארגונים בהטמעה של כלים דיגיטליים בארגון. נשמח לשוחח איתכם על האתגרים שלכם ולעשות פגישת היכרות

אנא השאירו פרטיכם ואנו ניצור אתכם קשר בהקדם למידע נוסף
איך מתפתח היום שוק העבודה של המחר?
GalitGanor

גלית גנאור הינה מנכ"לית ויועצת ארגונית בכירה, מומחית בניהול ידע ארגוני, ובעלת ניסיון רב בהובלה והטמעה של תהליכי שינוי בארגונים.

לגלית גנאור מעל ל-15 שנות נסיון בעבודה עם חברות הייטק, בנקים, חברות ביטוח מוסדות פיננסיים וארגונים נוספים, שבהן עסקה בפיתוח ויישום פתרונות לניהול ידע מקצועי, תוך שימוש בכלים טכנולוגיים חדשניים.

בשנים האחרונות היא עוסקת בפיתוח ההיבטים העסקיים הנגזרים מ"חכמת ההמון" (Wisdom of the crowds), ניהול ושיתוף ידע מקצועי בקהילות פנים-ארגוניות וכן בהטמעת מכלול היתרונות הקיימים במדיה החברתית אל תוך האקלים הארגוני.

למידע נוסף ויצירת קשר